Har du koll på företagets alla kostnader? Eller finns det saker att ta bort som ändå inte ta er dit ni vill? Här kommer 6 enkla tips för att spara pengar i företaget (som inte handlar om att vrida ned rumstemperaturen på kontoret eller snåla på kaffet).

Passiva utgifter i kombination med bristfällig översikt kan vara förödande för ditt företag. Vi på LeaseCloud är själva entreprenörer och vet vad det innebär att driva eget. Här nedan har vi samlat några smarta tips som du kan börja med om du vill klippa onödiga kostnader. Kom ihåg att detta är inget du gör en gång och sedan är det klart.

1. Gå igenom alla kostnader

Om du inte har gått igenom företagets alla kostnader på sistone är det dags att göra det nu. Den här tiden kan vara värd många tusenlappar, så den är väl värd att prioriteras. Så, häll upp en rejäl kopp kaffe och fram med alla fakturor från det senaste året. Du kommer att upptäcka att det är förvånansvärt många saker man betalar utan att tänka på det.

2. Behöver ni verkligen alla licenser?

Börja med att gå igenom alla era licenskostnader. I mikro-transaktionernas förlovade land är det lätt att gå vilse. (Förutom företagen som säljer tjänsterna). Rent generellt så betalar väldigt många människor och företag för saker som helt enkelt inte används. Till exempel: Varför betala för office-paketet om ni har Google’s alla tjänster? Varför betala för HubSpot om ni inte använder systemets alla funktioner? Ta reda på vilken skillnad för er verksamhet ett billigare alternativ skulle göra. Är alla premium-versionerna som ni betalar för verkligen värda prislappen?

3. Utnyttja gärna mängdrabatter – men tänk efter före!

Att slå till på erbjudanden kan vara en bra deal. Till exempel kaffe eller andra förbrukningsvaror. Kolla gärna om du kan få mängdrabatt när du köper varor som har kontinuerlig åtgång. Men! Tänk gärna efter innan du handlar 50 lastpallar toalettpapper till ett grymt pris. Dina pengar kan garanterat göra större nytta någon annanstans.

4. Titta närmare på era inköpsrutiner

Har ni någon som ansvarar för alla era inköp? Behövs det? i så fall, finns det en policy för inköp och kontroll? Om det i nuläget är lite för rock´n´roll när det gäller inköp av olika tjänster och produkter kanske det är dags att utse någon av er som kan ta det ansvaret. Det viktiga är att du känner att ni har kontroll på vad som köps in.

5. Gör en bra deal med dina leverantörer – förhandla om allt!

Grundregel nummer ett – allt är förhandlingsbart! Det kan handla om allt ifrån leveranstider till priser. Gör inte misstaget att inte kolla med flera leverantörer för att ni inte har tid. På de minuter det tar att kolla med en annan leverantör kan du tjäna många tusenlappar.

6. Leasa bilar och IT-utrustning istället för att köpa

Undersök noga kostnaderna för att leasa fordon och utrustning istället för att köpa den. Leasing är en ekonomiskt hållbar och smart affär – både på kort och lång sikt. Dessutom ökar ditt företags kreditvärdighet när du leasar eftersom du ökar företagets likviditet. Läs också: 7 fördelar med att leasa din IT-utrustning istället för att köpa”.

Du vet väl om att du ökar företagets kreditvärdighet genom leasing? Inte. Kolla ditt företags kreditbetyg kostnadsfritt här!

Kolla ditt företags kreditbetyg

Få svar inom 30 sekunder.

 

Vi döljer inga kostnader

Permånad strävar efter transparens och tydlighet och vill inte dölja några kostnader. Du betalar när du har produkterna så enkelt är det.
Här kommer en breakdown:

Frakten? Den bjuder vi på.

 

Uppstartsavgift, Nej tack.

Många tar en administrationsavgift för att överhuvudtaget skapa ett avtal. Det gör inte vi och kommer aldrig att göra heller.

 

Avi-avgifter = 0kr vid autogiro.

Pappersfaktura kan variera mellan 50-90 kr per faktura beroende på bank. Vi samarbetar med flera finansiella partners för att möjliggöra kredit till så många företag som möjligt.

 

Månadspriset eller kvartalspriset

Inga konstigheter, du får första fakturan efter alla produkter är leverade, där efter faktureras du i förskott.

 

Försäkring – Valfri

Försäkringen är valfri, och priset för denna redovisas separat. Din försäkringen skyddar dig mot stöld & skada under avtalstiden med en låg självrisk drygt 1000kr (Varierar från 1000-2000kr beroende på bank och ev. produkt tänk drönare.)

Med försäkringen följer också gratis låne-enheter medan din utrustning repareras eller tills ersättningsenheten anländer, så att din verksamhet kan fortsätta utan större avbrott.

Priset då? Det är 5,5 % årligen av produktens värde.T.ex. en iPhone värd 10 000 x 5,5% = 46 kr/mån.

 

Räkneexempel:

Du beställer 2 Macbooks á 500kr/mån (ungefär 16 000kr) den 18 april och väljer att betala månadsvis. Dina produkter levereras den 19 april och ditt avtal kommer att starta 1 maj (11 dagar).