Den mest uppenbara fördelen är givetvis att du får världens bästa chef som låter dig jobba på det sätt som passar dig bäst,  bjuder på fika, luncher och semester men ändå berömmer dig – varje dag!

 

Så om man nu kan få världens bästa chef, varför tvekar man?

Man kanske känner sig lite osäker på allt från sin tro på egen förmåga eller affärsidén, om kundunderlaget finns så att uppdragen kommer in i stadig ström. 

Andra viktiga frågor är kostnader. Att köpa in utrustning till sin verksamhet kan bli en stor klumpsumma att ligga ute med, speciellt om man jobbar med utveckling eller andra områden som kräver datorer med lite mer prestanda.

Din inre tvivlare säger att affärsidén inte håller.
Spökena säger att du kommer misslyckas för det gjorde du ju när du skulle sälja kakor och korvar för skolresan när du var 12 år.

Tvivlaren bombar på med förlegade påståenden som att man behöver massa kapital för att starta ett företag, man måste i det närmaste vara professor i företagsekonomi för att kunna sköta ekonomin och med tanke på att du tycker du gjort en näst intill heroisk insats genom att sms:a din deklaration till skattemyndigheten varje år så kanske F-skattebeviset och de följande lite snårigare deklarationsblanketterna kommer ge dig en panikattack. Vad händer om du blir arbetslös? Finns det en a-kassa för företagare ens? Måste jag sälja in mig själv, måste jag bli en sådan som ringer runt och säljer? 

Vet du, dessa tvivel är faktiskt ganska förlegade – välkommen in i den digitala eran – den är nämligen full av lösningar och möjligheter!

 

En av de viktigaste och kanske det mest stoiska rådet innan man startar eller driver ett företag är: Håll marginalerna uppe genom att hålla kostnaderna nere! 

 

Ok…och vad betyder det egentligen?

Ska jag ta mycket betalt och sitta på en parkbänk någonstans och jobba? Då är ju kontorsplatsen kirrad och gratis dessutom, sedan kan jag ju bära med mig den gamla stationära datorn med tillhörande skärm och ett bilbatteri för ström…ok, lite kallt på vintern och trist när det regnar – men billigt!

Det finns människor som upplever en närmast euforisk känsla över att kunna spara in på till exempel utrustningen, där de med rosiga kinder deklarerar att de köpt en superbillig dator med en lätt ursäktande kommentar “tja, den är väl inte den bästa men borde klara jobbet fram tills vi har råd att köpa en bättre – superbra, för den är billig!” För att sedan ett år senare sitta med samma lyckligt rosiga kinder och stolt deklarera att denne köpt en ny billig dator – kanske inte den bästa – men billig och den vi hade råd att köpa just nu.

En fråga man då kan ställa sig är: Är det smart att snåla in på verktygen som är roten till företagets existens? Undertecknad är övertygad om att kunderna skulle vända i dörren om barberaren drog fram en smörkniv istället för rakkniv när skägget ska rakas. 

 

Om vi benar ut det här lite grann: 

Att vara företagare kan vara tufft, men är man bara lite smart kan man lätt hitta och använda sig av de möjligheter och hjälpmedel som finns. Här kommer några smarta tips att starta med:

 

Kunder och uppdrag

Idag finns mängder av företag som förmedlar uppdrag till allt från frilansare & enmansföretag inom IT till contentbyråer med mängder av anställda, du behöver inte ens befinna dig i samma land som uppdraget! Googla tex: frilansuppdrag, konsulter eller copywriter så dyker mängder av möjligheter upp! Kolla jobbannonser och erbjud dina tjänster så de slipper anställa alternativt kan använda dina tjänster som komplettering. 

 

Smart start

Att starta ett företag är galet lätt idag, du kan läsa mer om hur på Verksamt.se här hittar du allt från mallar på affärsplaner, checklistor för att starta företag till rådgivning och tips om finansieringslösningar. Du kanske har ett deltidsjobb och vill ta lite uppdrag vid sidan om eller provstarta ett företag för att se om ditt koncept håller? På verksamt finner du mer information om olika företagsformer och skillnaden på F och FA-skattebevis och fördelarna det innebär. 

 

För dig som vill växa lite

En annan bra sida att besöka för de som varit med ett litet tag är Almi Företagspartner ett statligt företag vars uppgift är att hjälpa Sveriges alla entreprenörer som behöver hjälp att växa eller med finansiering.

 

Det finns a-kassa för småföretagare också! 

Den mest kända är Småföretagarnas A-kassa men även några av de andra stora fackförbunden har moderniserat sig och insett att entreprenörer behövs! Småföretagare skapar 1,4 miljoner jobb i Sverige per år!

 

Trygghet för företagare!

Även om pension och sjukförsäkring inte känns så roligt att sätta sig in i är det bra att ha lite koll även på dessa bitar även som småföretagare, vare sig man är nystartad eller etablerad.

Googla gärna runt efter olika alternativ eller så kan du gå in på SH Pension som specialiserat sig på just småföretags pensionslösningar mm.

 

Smart sätt att skaffa utrustning

När det gäller din utrustning kan du alltid kolla in Permånad.se som erbjuder ett smidigt sätt att skaffa utrustning du behöver utan att påverka ditt kreditbetyg eller nalla på ditt kapital. Bestäm vad du behöver, betala lite per månad och när det är dags kan du välja att behålla, uppgradera eller lämna tillbaka den.

Det här innebär att du inte behöver använda ditt kapital till just utrustning som ju kan bli en rätt rejäl kostnad för små eller växande företag. För att sätta det lite i perspektiv: Beroende på vilken utrustning du väljer och hur mycket du fakturerar per timme kan det räcka med en timmes jobb i månaden för att täcka kostnaden för till exempel en riktigt potent dator och ett helt gäng med tillbehör. Dessutom har Permånad ett nytt koncept som kallas Flygande start, det betyder i korthet att du beställer hem det du behöver, börjar tjäna pengarna innan du ens behöver börja betala!

 

Det här med deklaration och redovisning

Det finns mängder av småföretagare som ägnar hela sina dagar åt bokföring, redovisning, fakturering, momsredovisningar och deklarationer där ute. De vill inget hellre än att erbjuda sin expertis till sina fellow-småföretagare! Googla till exempel Bokföringsbyråer så har du en bra startpunkt!

Sedan finns ju även kurser i företagsekonomi man kan ta på kvällar och helger om man vill sköta allting själv, det finns även mängder av information att skaffa på Skattemyndigheten om man känner sig road av det. 

 

För att summera det hela lite

Välkommen till den digitala eran, den är full av lösningar och möjligheter för småföretagande och entreprenörer!  

Grattis, friheten är nära och du får världens bästa chef. 

 

Skriven av:
Ingela Norlander

Vi döljer inga kostnader

Permånad strävar efter transparens och tydlighet och vill inte dölja några kostnader. Du betalar när du har produkterna så enkelt är det.
Här kommer en breakdown:

Frakten? Den bjuder vi på.

 

Uppstartsavgift, Nej tack.

Många tar en administrationsavgift för att överhuvudtaget skapa ett avtal. Det gör inte vi och kommer aldrig att göra heller.

 

Avi-avgifter = 0kr vid autogiro.

Pappersfaktura kan variera mellan 50-90 kr per faktura beroende på bank. Vi samarbetar med flera finansiella partners för att möjliggöra kredit till så många företag som möjligt.

 

Månadspriset eller kvartalspriset

Inga konstigheter, du får första fakturan efter alla produkter är leverade, där efter faktureras du i förskott.

 

Försäkring – Valfri

Försäkringen är valfri, och priset för denna redovisas separat. Din försäkringen skyddar dig mot stöld & skada under avtalstiden med en låg självrisk drygt 1000kr (Varierar från 1000-2000kr beroende på bank och ev. produkt tänk drönare.)

Med försäkringen följer också gratis låne-enheter medan din utrustning repareras eller tills ersättningsenheten anländer, så att din verksamhet kan fortsätta utan större avbrott.

Priset då? Det är 5,5 % årligen av produktens värde.T.ex. en iPhone värd 10 000 x 5,5% = 46 kr/mån.

 

Räkneexempel:

Du beställer 2 Macbooks á 500kr/mån (ungefär 16 000kr) den 18 april och väljer att betala månadsvis. Dina produkter levereras den 19 april och ditt avtal kommer att starta 1 maj (11 dagar).